Köp aktier i bolag med aktieägarförmåner
Många börsbolag skulle kunna bli mycket bättre i sina relationer med aktieägarna. De är välkomna när de kommer med pengar till bolaget men sedan behandlas de ofta som ”något katten släpat in”.
På årsstämmorna serverar man kaffe och ”något kladdigt”
Från börsbolag får mindre aktieägare ofta brev med upplysning om att om man inte kryssar i en ruta och skickar tillbaks formuläret kommer man i fortsättningen inte skicka ut någon information till aktieägaren (”av miljöskäl”). Man ber inte om aktieägarens e-mailadress utan hänvisar i stället till bolagets hemsida. På årsstämmorna serverar man kaffe och ”något kladdigt” så att aktieägarna inte skall ta med sig någon mat hem.
Men den nya trenden är att bolag använder ”equity crowdfunding” för att både få in pengar och skapa relationer med sina aktieägare. Spiltan startade för 14 år sedan en handelsplats för onoterade bolag, Alternativa aktiemarknaden, som nu gått samman med equity crowdfundingkonceptet Pepins. Genom internet är det nu lättare att få tag på intresserade aktieägare och sedan kommunicera med dem med målsättningen att de skall använda produkterna, sprida budskapet och göra en bra aktieaffär.
Pepins har nu öppnat upp sin internetsite för alla och ett av de första bolagen som söker investerare är Alvestaglass. På sju år har Alvestaglass lyckats bli Sveriges 4:de största glassbolag med innovativa produkter och distribution till 850 livsmedelsbutiker med egna glassbilar. Det är ett lönsamt bolag med stark tillväxt som drivs av två duktiga entreprenörer och man vill nu använda Pepins för att få fram expansionskapital för ytterligare tillväxt. Bolaget har dessutom målsättningen att ha Sveriges ”glassigaste” årsstämma i Växjö. Alvestaglass är ett Gasellföretag och jag tror att bolaget kan bli en bra aktieplacering och då jag även gillar deras glassmaker som Dulce de leche och Himmelsk Röra kommer jag att teckna i emissionen och bli en del av deras aktieägarnätverk. Det är också trevligt att stödja ett bolag som är en rebell i sin bransch. Gå in på Pepins hemsida och anmäl dig om du är intresserad.
Men det finns även andra bolag som har aktieägarförmåner:
2EGroup (First North): Nöjeskoncern som ger aktieägare specialerbjudanden till föreställningarna och smygpremiärer, bland annat till Vallarna i Falkenberg varje sommar.
New Wave Group (OMX Mid Cap): Aktieägare får 15 % rabatt i deras egna butiker på Kosta och Orrefors glasvaror.
Orsa Grönklitt (Alternativas mäklarlista): 20 % rabatt på liftkort mm på deras skidanläggningar i bland annat Orsa och i deras butiker. Aktieägare får även upp till 50 % rabatt på boende i deras egna stugor.
Rasta Group (Alternativa Listan): 10 % rabatt för aktieägare på alla deras vägrestauranger runt om i Sverige. I veckan testade jag deras prisvärda frukostbuffé för 79 kronor utanför Ulricehamn.
Skistar (OMX Mid Cap): 15 % rabatt på liftkort, skiduthyrning mm i Sälen och Åre.
Spiltan (Alternativa Listan): Privatekonomiska böcker och information till aktieägarna samt trevliga årsstämmor är naturligt när man ser sina aktieägare som långsiktiga partners. Målsättningen är att även ge aktieägare möjlighet att teckna aktier vid noteringar av portföljbolag, vilket är aktuellt med dataspelsbolaget Paradox Interactive.
Sammanfattning
Ovanstående exempel visar att det går att få extra utdelningar från aktieplaceringar genom att utnyttja aktieägarförmåner. Om man till exempel köper 2000 aktier i Rasta för 8800 kronor får man i år först 320 kronor (3,6 %) i utdelning och sedan ytterligare 100 kronor (1,1 %) om man stannar två gånger med familjen på Rasta och köper mat för 1000 kronor. Sedan kan man också tänka sig att bolagen blir bättre placeringar när de i sin kultur har en omtanke, både om kunder och aktieägare, som bidrar till att de långsiktigt blir mer framgångsrika.
Per H Börjesson
VD, Investment AB Spiltan
29 mar, 2016
PS 1: Alla bolag som tar in kapital via Pepins får automatiskt tillgång till aktieägarnas e-mailadress så att de kan kommunicera med dem på ett kostnadseffektivt sätt. De nya aktieägarna får också ett ”MyPepins-konto” där de kan ha koll på sina placeringar och kan diskutera bolaget med andra aktieägare. Vid vanliga börsnoteringar blir alla aktieägare anslutna via Euroclear som bara har tillgång till aktieägarnas postadresser. När man skall bygga nätverk med sina aktieägare är det bättre att använda teknik från 1996 (e-mail) än 1855 (de första svenska frimärkena).
PS 2: På Spiltan använder vi både ”high tech och high touch” när vi kommunicerar med aktieägarna (regelbundna e-mailutskick och minst en gång om året ett brev med riktiga frimärken då vi skickar ut årets årsredovisning samt kallelse till årsstämman).
Lämna en kommentar