Per H Börjesson
VD, Spiltan Invest
ph@sparklubben.se


Bankernas säljhets är värre än bankledningens bonusar


Per H Börjesson
VD, Spiltan Invest
ph@sparklubben.se

Det senaste året har bonusarna till ledande personer i de svenska bankerna varit i hetluften och ofta framhävs det att bankledningarnas bonusar är skadliga för kunderna. Men det är att göra det lite enkelt för sig. För kunden är rörliga löner eller bankkontorens säljtävlingar betydligt mera skadliga.


Uppfyll inte rådgivarens säljmål, sätt ihop ett eget sparande.


Kritikerna till bankbonusarna har vädrat ny morgonluft när nu flera tidningar antyder att SEB inte har råd att ge sina aktieägare någon utdelning eftersom bonuspengarna på omkring 1,8 miljarder kommer äta upp de vinster som annars kunnat delas ut till aktieägarna. Om det stämmer så är det osmakligt, osmidigt och rent ut sagt korkat. Och om det blir så att SEB inte kommer att ge sina aktieägare någon utdelning samtidigt som bonuspengar regnar internt då tycker jag att aktieägarna ska tacka för kaffet och göra sig av med aktierna illa kvickt.


Men påverkar de här bonusarna kunderna? Nej, en vanlig kund påverkas inte av det osmakliga bonusregnet över bankledningar. För vanliga bankkunder är det betydligt värre att banksäljarna, som går under namnet bankrådgivare, du möter som kund kanske inte har ditt bästa som kund för ögonen när de rekommenderar en viss fond eller pensionsprodukt. I stället finns en risk att banksäljaren i stället funderar på hur många poäng de kan samla på sig i säljtävlingen eller att de måste kränga på dig så många produkter som möjligt för att ligga bra till i nästa veckas lönesamtal med chefen. För över 10 år sedan i slutet av det glada 90-talet arbetade jag själv på en av storbankerna som så kallad rådgivare. Varje bankprodukt man sålde eller varje fondkrona man fick in poängsattes och sen fick varje anställd berätta inför alla på veckomötet hur mycket man sålt under veckan och vänta på om man hyllades eller fick skämmas. Precis innan jag slutade infördes även ett system där poängen omvandlades till en liten rörlig del av lönen. Det här i kombination med att bankanställda på bankkontor hade och har en relativt låg lön med tanke på ansvaret att ta hand om människors pengar så fanns och finns det en risk att bankrådgivaren inte alltid har kundens bästa för ögonen när de rekommenderar en viss produkt.


Ett aktuellt exempel på att ekonomiska styrmedel kan göra att rådgivaren inte alltid har kundens bästa för sina ögon är SBAB där bolånehandläggare har bonus och som dessutom hänger ihop med hur stora lån man beviljar.  


Men hur reagerar egentligen de så kallade bankrådgivarna över att det så fort bankens huvudkontor lanserar en ny produkt startas en ny säljtävling? Om man går in Finansförbundets hemsida som organiserar bankrådgivarna och gör en liten snabbsökning på ordet ”säljhets” så hittar man snabbt 45 träffar med insändare, motioner till stämman och intervjuer av anställda som tröttnat på säljtävlingar och vittnar om att de inte alltid har kundens bästa för sina ögon.



Så nästa gång du läser om att det på nytt regnar bonuspengar över bankledningen så kan du gärna tycka det är osmakligt, men framför allt ska du tacka Nej till rådgivarens förslag nästa gång du är på banken och du blir presenterad ”en alldeles nystartad sparprodukt och att den skulle passa dig som alldeles utmärkt”. För i stället för att uppfylla rådgivarens säljmål så är det bättre att sätta ihop ett sparande som man själv är bekväm med.


9 feb, 2010

Denna krönika har också publicerats på privataaffarer.se

Kommentarer


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *